מחלקת המיסים של חייקין כהן רובין ושות' מייעצת לעסקים, לארגונים וליחידים בגיבוש אסטרטגיית מס, בסוגיות תכנון מס ובנושאי עמידה בדיני המס השונים, תוך התחשבות בהיבטים פיננסיים, עסקיים ורגולטורים רחבים הקשורים ללקוח, למדינת המקור ולסקטור בו הוא פועל. אנו מציעים ללקוחותינו מומחיות, ידע, טיפול מחייב והבנה מעמיקה של עסקיהם על ידי צוות המיסים אשר במשרדנו.
צוות מחלקת המסים של משרדנו מורכב ממומחי מס בעלי ניסיון רב שנים, אותו צברו בעבודה הן ברשות המיסים והן בפרקטיקה במשרדי רואי חשבון. חברי הצוות שלנו הם בעלי השכלה חשבונאית, ולצידם עורכי דין ויועצי מס, המקיימים קשר רציף עם רשויות המס, תוך ייצוג הלקוחות בענייני מס שוטפים.
משרדנו מעניק מגוון שירותים בתחום המיסים והמיסוי הבינלאומי, ביניהם:
- ייעוץ בבחירת מבנה התאגדות אופטימלי, הן בזירה המקומית והן בזירה הבינלאומית.
- ליווי עסקאות וייעוץ - עסקאות מקומיות, עסקאות בינלאומיות, נאמנויות, עסקאות בשוק ההון, מיזוגים, פיצולים ועוד.
- תכנוני מס מקומיים ובינלאומיים – ייעוץ מושכל, על בסיס ידע עדכני, ניסיון מעשי וחשיבה מקורית, ליצירת מבני התאגדות דלי מס, בהתייחס לשיעורי מס גלובליים ובהתאם לדיני המס הישראליים ובמדינות השונות בעולם.
- פרה-רולינג - בקשות להחלטות מיסוי מקדמיות מרשות המיסים במגוון תחומים: מיסוי בינלאומי, שוק ההון, מיזוגים ופיצולים, העברות נכסים, חוק עידוד השקעות הון ועוד.
- מתן חוות דעת בסוגיות מס שונות – ביניהן, מס הכנסה, מיסוי בינלאומי, מס ערך מוסף ועוד.
- ייצוג בדיוני שומות – דיונים ובירורים ברשויות השונות: מס הכנסה, מס ערך מוסף, מכס; ניצול מיטבי של הפסדים.
- מיסוי נאמנויות - ייעוץ וליווי מיסוי ליוצרים, לנאמנים, למוטבים בנאמנויות, הן נאמנויות מקומיות והן נאמנויות זרות,
- ייעוץ וייצוג בסוגיות מיסוי לעולים חדשים ולתושבים חוזרים.
- ליווי וייעוץ בסוגיות מיסוי של אופציות ומניות – ליווי עסקאות של יחידים, ובכלל זה של בעלי שליטה בחברות, לרבות הקצאת אופציות ומימושן.
- חוק עידוד השקעות – ייעוץ וליווי חברות המעוניינות לבחון זכאותן להטבות מס על-פי החוק לעידוד השקעות הון.
- מיסוי קצבאות ופיצויי פרישה – ייעוץ מיסוי וליווי של פורשים הזכאים לקצבאות ולפיצויי פרישה, במיצוי זכויותיהם ובפתרון סוגיות מס רלוונטיות.
אמנות מס בינלאומיות
אמנות למניעת כפל מס הן הסכמים בין לאומיים אשר במסגרתם קובעות המדינות את כללי המיסוי שיחולו על ההכנסות והנכסים שיש להם זיקה לשתי המדינות. מטרות האמנות:
- קביעת מנגנון למניעת כפלי מס וחלוקתם בין מדינות האמנה.
- החלפת מידע בין מדינות.
חשוב לציין שכללי האמנה מתווספים לדין הפנימי של חוקי המס של כל אחת מהמדינות. במקרים של התנגשויות בין הוראות הדין המקומי לבין הוראות אמנת המס, הוראות אמנת המס גוברות וישם ליישם אותן על פני הדין המקומי באותה מדינה. על פי פקודת מס הכנסה במקרה בו האמנה מקילה לעומת הדין הפנימי, כללי המיסוי יחולו בהתאם לאמנה בעוד שאם הדין הפנימי מקל ביחס לאמנה, יחול הדין הפנימי. כלומר, האמנה יכולה רק להטיב ולא להרע עם הנישום.
בכוחה של האמנה לקיים את מטרותיה ע"י:
- קביעת זכות מיסוי בלעדית למדינה האחת, או
- קביעה כי מדינה אחת, בדרך כלל מדינת המקור שבה הופקה ההכנסה, תהיה בעלת "זכות המיסוי הראשונית" והמדינה השנייה - מדינת המושב של מפיק ההכנסה, תהיה בעלת "זכות מיסוי שיורית" - היא תהיה רשאית למסות את ההכנסה, אך תחול עליה החובה למנוע את כפל המס בדרך של מתן זיכוי בשל המס ששולם במדינה בעלת זכות המיסוי הראשונית.
מרבית האמנות מבוססות על מודל ארגון ה-OECD.
באמנות המס קיימים שני מושגים עיקריים איתם נדרשות להתמודד לעיתים קרובות חברות בעלות פעילות בינלאומית:
- מוסד קבע - כאשר מדינה מבקשת למסות הכנסה כלשהי אותה הכנסה צריכה להיות בעלת זיקה לאותה מדינה. כאשר מדובר בעסקאות בינלאומיות, יכול להיווצר מצב בו יתכן וישולם כפל מס בגין אותה הכנסה באשר לייחוס ההכנסות לאותה מדינה מחייבת. על מנת שמצב זה לא יתקיים מדינות יכולות להסדיר ביניהן אמנות למניעת כפל מס. המושג מוסד-קבע, שהוא אחד המושגים החשובים ביותר באמנות למניעת כפל מס בין-מדינתיים, נועד לתת פתרון לבעיות אלה. מוסד קבע או מפעל קבע (Permanent Establishment) מוגדר באמנת המודל של ה- OECD כמקום עסקים קבוע שבו מתנהלים עסקי המיזם, כולם או בחלקם. "מקום עסקים קבוע" כולל, אך אינו מוגבל בכך: מקום ההנהלה, סניף, משרד, בית-חרושת וכו\'. ישראל כמו מדינות אחרות בעולם חתומה על אמנות למניעת כפל מס אשר במסגרתן ניתן למסות את רווחיו של מוסד-הקבע במדינת המקור. הקושי העיקרי בקשר לכך מצוי בהגדרת מוסד-הקבע, שאומנם מקיפה היא אך אינה נותנת פתרון ראוי לכל המקרים. כמו כן קיימת בעייתיות ביחס לאופן שיוך הרווחים למוסד-הקבע.
ניכוי מס במקור - המקור החוקי לניכוי המס במקור הינו סעיף 170 (א) לפקודה אשר מטיל חובה על המשלם לתושב חוץ לנכות מס במקור מכל תשלום המהווה הכנסה חייבת בישראל, לרבות תשלום מכספים המוחזקים בחו"ל, זולת אם נוכה מס במקור מההכנסה לפי סעיפים 161 ו-164 לפקודה. עם תיקון סעיף 170 לפקודה, שנכנס לתקפו במרס 1992, הובהר כי חובה זו חלה הן על הגורם המשלם והן על המוסד הכספי אשר באמצעותו מועבר תשלום כאמור. ניכוי מס במקור מתייחס לחובה החלה על המשלם לנכות מס הכנסה מהתשלום למוטב, ולהעביר לרשויות המס את הסכום שנוכה. למעשה חובת המס היא של המוטב הזכאי לתשלום, אך החובה לנכות את המס, באופן מלא או חלקי, חלה על המשלם.
ככלל כל אמנה קובעת שיעור ניכוי מס במקור שונה ובגין הכנסות שונות. ניתן לראות שבמרבית האמנות, להכנסות פאסיביות לרבות דיבידנדים, ריבית ותמלוגים נקבעים שיעורי ניכוי מס במקור מיוחדים. קושי מיוחד עולה בהרבה מקרים בסוגיית ניכוי המקור מתמלוגים שכן הגדרת תמלוגים באמנות השונים אינה ברורה וניתנת לפרשנויות רבות.